התמונה ששווה אלף מילים (ועוד כמה אלפי קליקים): איך להפוך את הוויז'ואל לנשק הסודי בקידום האתר שלכם
דמיינו שאתם נכנסים לתערוכת אמנות מפוארת. על הקירות תלויים ציורי מופת של גדולי האמנים בהיסטוריה - רמברנדט, ואן גוך, פיקאסו. אתם מוקסמים מהצבעים, מהמרקמים, מהרגש שנשקף מכל יצירה. אבל אז, במרכז הגלריה, אתם מבחינים במוצג מוזר: מסגרת עתיקה ויוקרתית שתוחמת דף עם... טקסט. טקסט ארוך, צפוף ומלא מילים גבוהות. האם הייתם ניגשים לקרוא אותו? אולי אם הייתם חייבים, אבל ודאי שלא הייתם נהנים או זוכרים את מה שכתוב. ובכן, בדיוק כך מרגישים גולשים שמגיעים לאתר שלכם דרך מנועי החיפוש ונתקלים בטקסט יבש וחסר חיים. לעומת זאת, תמונה עוצרת נשימה יכולה להיות כמו מגנט לעיניים ולהפוך כל דף באתר למוצג מרהיב שאי אפשר להתעלם ממנו. אז בואו נחשוף את הפוטנציאל האדיר של קידום אתרים ויזואלי - הכניסה שלכם לתערוכת האמנות הדיגיטלית הבאה.
ראשית, חשוב להבין את ההשפעה העצומה של תמונות על חווית הגלישה והמעורבות של משתמשים. למוח האנושי לוקח כ-13 אלפיות השנייה לעבד תמונה - פי 60 מהר יותר מאשר לעבד טקסט. אנחנו סורקים ומבינים אינפורמציה חזותית הרבה לפני שהתחלנו לקרוא. לא פלא שלפי מחקרים, 65% מהגולשים מעדיפים אתרים עם תוכן ויזואלי עשיר ונוטים לזכור 80% ממה שראו לעומת 20% ממה שקראו. תמונות מעוררות רגש, יוצרות הזדהות ומחברות אותנו לרעיונות בצורה אינטואיטיבית ובלתי אמצעית.
נתונים אלו אינם נסתרים מעיניהם של מנועי חיפוש, ובייחוד מעיני הגדול מכולם - גוגל. בשנים האחרונות, אלגוריתם החיפוש שלהם הפך רגיש יותר ויותר לפקטורים של איכות חזותית ומעורבות משתמשים מול תמונות. מבחינת גוגל, דף עם המון טקסט ומעט תמונות קטנות או גנריות, הוא דף שלא מספק חוויה משתמש טובה. מצד שני, שימוש נכון בוויז'ואלס יכול להאיץ את קידום האתר ולשפר דרמטית את ביצועיו במנועי חיפוש. למשל, לפי Backlinko, פוסטים בבלוג עם לפחות תמונה אחת מוטמעת מקבלים בממוצע 94% יותר קישורים חיצוניים (backlinks) מאשר פוסטים ללא תמונות. ביטויים הקשורים לתמונות, כמו "X images", "X pics" או "X pictures" מהווים יותר מ-20% מסך החיפושים בגוגל. וב-Moz מצאו שבלוגים עם תמונה "Featured Image" בראש כל פוסט זוכים לשיפור של 15% בתנועה האורגנית.
אז איך מנצלים נכון את התמונות כדי להזניק את הקידום האורגני?
הנה כמה טיפים מנצחים:
- תיאור חלופי (ALT) לכל תמונה - בעיוורון הטקסטואלי שלהם, רובוטי מנועי החיפוש מתקשים "לראות" תמונות. תגית ALT מתארת במילים את תוכן התמונה כדי שמנועי חיפוש יוכלו להבין אותה ולהציג אותה בתוצאות רלוונטיות. הכניסו בתגית את מילות המפתח הקשורות לתמונה ולטקסט הדף.
- התאימו את גודל התמונה וקובץ ה-PNG/JPEG - תמונות עם רזולוציה גבוהה או משקל כבד מדי לוקחות יותר זמן לטעון ופוגעות בחוויית המשתמש. גוגל רוצה לראות דפים מהירים שנוחים לסריקה. השתמשו בתוכנות דחיסה או הקטינו תמונות בפוטושופ לפני העלאה לאתר.
- הזינו מידע EXIF - קבצי תמונה מכילים לעתים קרובות מטא-דאטה כמו תאריך, מיקום GPS, הגדרות מצלמה ועוד. גוגל יכולה לקרוא את המידע הזה ולהשתמש בו לדירוג תוצאות רלוונטיות יותר, במיוחד בחיפושים עם כוונה גיאוגרפית או הקשר מסוים.
- הטמיעו תוכן ויזואלי ייחודי - תמונות גנריות או שחוקות לא יעוררו עניין אצל גולשים, ומנועי חיפוש כבר ראו אותן מיליון פעמים. השקיעו בצילום מקורי ואיכותי, השתמשו באייקונים, תרשימים וגרפים שתוכננו במיוחד עבורכם ושמבדלים אתכם מהמתחרים.
- מקמו את התמונות האימפקטיות בעמודים האסטרטגיים - מעבר לפוסטים בבלוג, הוסיפו תמונות חזקות בדפים בעלי פוטנציאל קידום גבוה, כמו דפי שירות, מוצר או נחיתה. תנו למנועי החיפוש אינדיקציה ברורה שמדובר בתוכן איכותי שמספק ערך משמעותי וחוויה עשירה.
דוגמה מעולה לקידום אתרים ע"י תמונות היא IKEA. ענקית הרהיטים משתמשת בוויז'ואלס באופן אסטרטגי בכל דף באתר שלה - מתמונות מוצר מפורטות ועד הדמיות תלת-מימד אינטראקטיביות של חללים שלמים. כל תמונה מקודדת עם תגי ALT רלוונטיים, משקל אופטימלי וקישורים פנימיים חכמים. לא פלא שדפים רבים של IKEA מדורגים במקומות הראשונים בגוגל כשמחפשים השראה לעיצוב פנים או רהיטים ספציפיים.
בזירה הישראלית, דוגמה מרשימה היא חברת התיירות אירוקה. האתר שלהם משופע בתמונות מרהיבות של יעדי חופשה בארץ ובעולם, כשלכל תמונה יש פירוט ALT מדויק וקישורים פנימיים ל"קרא עוד" או "הזמן עכשיו". הודות לוויז'ואלס האיכותיים והמותאמים לקידום אתרים, אירוקה זוכים לתנועה אורגנית עצומה דרך מנועי חיפוש, ונמצאים בראש תוצאות החיפוש על ביטויים כמו "טיולים מאורגנים", "חבילות נופש" ועוד.
לסיכום, תמונות הן הרבה יותר מקישוט נחמד לאתר. הן כלי שיווקי רב עוצמה שיכול להניע את האסטרטגיה השלמה של קידום האתר שלכם קדימה. בדיוק כמו שאף אחד לא היה בוחר לבקר בתערוכה שמציגה רק טקסטים יבשים, גם גולשים ומנועי חיפוש רוצים לחוות את העושר הוויזואלי, הרגש והסיפור שמתחבאים בתמונות שלכם. אז אל תתנו לאתר שלכם להעלם בין אינספור הגלריות המשעממות בגוגל. תפסו את תשומת הלב, הציתו את הדמיון, וצבעו את הדפים בצבעים מרהיבים שאף אחד לא יוכל להתעלם מהם. ככל שתשכילו לשלב תמונות נכונות במקומות הנכונים, כך תמשכו יותר ויותר מבקרים סקרנים שיעצרו, יתבוננו, וירצו להמשיך לחקור את שאר היצירות במוזיאון האינטרנטי המופלא שלכם. קחו את הצופים שלכם למסע ויזואלי בלתי נשכח - וגוגל בהחלט תדע להעריך את האמנות שביצירה שלכם.