הנחיות גוגל לגבי קריטריון ה-E-E-A-T
בשנים האחרונות, גוגל מדגישה יותר ויותר את חשיבות המונח E-E-A-T כקריטריון מרכזי להערכת איכות התוכן ודירוג אתרים בתוצאות החיפוש. ראשי התיבות E-E-A-T מייצגים את המושגים Expertise, Experience, Authoritativeness and Trustworthiness, כלומר מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות. על פי הנחיות גוגל, תוכן הנושא תכונות אלו צפוי לקבל עדיפות בדירוג ולזכות בחשיפה רבה יותר. בואו נצלול לעומקו של המונח המורכב הזה, ונבין כיצד ליישם אותו הלכה למעשה ביצירת תוכן איכותי ובקידום אתרים אורגני.
מומחיות (Expertise)
הרכיב הראשון במודל, מומחיות, מתייחס לרמת הידע, ההבנה והכישורים של יוצר התוכן בנושא עליו הוא כותב. גוגל מעריכה תוכן הנכתב על ידי אנשים עם רקע מוכח, השכלה רלוונטית או ניסיון מעשי משמעותי בתחום.
נניח שאתם מפרסמים מדריך מקיף על תזונת ספורט. תוכן שנכתב על ידי דיאטן קליני מוסמך, עם התמחות בספורט ומאמרים שפורסמו בכתבי עת מדעיים, יזכה לניקוד גבוה יותר במונחי מומחיות מאשר פוסט שנכתב על ידי אדם ללא השכלה או ניסיון בתחום.
כדי לשפר את ציון המומחיות, מומלץ לשתף מידע על הכותבים והיוצרים ולהדגיש את ההסמכות, התארים והניסיון המקצועי שלהם. גם שיתוף פעולה ישיר עם מומחים מוכרים בענף והכללת חוות דעתם יכול לחזק את רמת המומחיות של התוכן.
ניסיון (Experience)
ניסיון, בהקשר של E-E-A-T, הכוונה להתנסות מעשית ומוכחת של יוצר התוכן בנושאים עליהם הוא מדבר. גוגל מעריכה במיוחד "ניסיון חיים", כלומר תובנות מעשיות שנרכשו על ידי התמודדות ממשית עם סוגיה או בעיה מסוימת.
לדוגמה, מאמר על איך להתגבר על פחד קהל שנכתב על ידי מרצה מנוסה, עם טיפים מעשיים שצבר במהלך מאות הרצאות, ייתפס כבעל ערך רב יותר מאשר טקסט תיאורטי ללא ביסוס של ניסיון קונקרטי.
על מנת להדגיש את הניסיון, שקלו לשתף סיפורים אישיים, דוגמאות מהשטח או תוצאות מוחשיות שהשגתם הלכה למעשה. גם הכללה של ציטוטים, ראיונות או חוות דעת של אנשים עם ניסיון ישיר בתחום יכולה לחזק את האיכות הנתפסת של התוכן.
סמכותיות (Authoritativeness)
סמכותיות היא מדד להכרה ולמוניטין של יוצר התוכן או האתר כמקור מידע אמין ונחשב בתחומו. גוגל שמה דגש על מקורות בעלי מעמד מבוסס, שזכו לציטוטים חיוביים ולהמלצות מצד גופים וגורמים בולטים בענף.
כך למשל, מאמר על מגמות בשוק הנדל"ן שפורסם על ידי כלכלן בכיר מטעם אוניברסיטה מובילה, שנחשב למומחה מוביל ומצוטט תדיר בתקשורת, יקבל ציון גבוה יותר במדד הסמכותיות מאשר פוסט שנכתב על ידי בלוגר אלמוני.
כדי לשפר את רמת הסמכותיות של תוכן ושל אתר בכללותו, מומלץ ליצור קישורים נכנסים איכותיים מאתרים נחשבים, לקדם שיתופים ברשתות חברתיות, להציג המלצות ממובילי דעה בתחום ולנהל שיח עם הקהילה המקצועית. זכרו שמוניטין נבנה בהדרגה, ונדרשת עבודה מתמשכת כדי לבסס מעמד של סמכות.
אמינות (Trustworthiness)
ההיבט הרביעי והמכריע ב-E-E-A-T הוא האמינות של יוצר התוכן והאתר. מבחינת גוגל, אמינות פירושה היעדר כוונת הונאה או הטעיה, מחויבות לדיוק ולאמת, והענקת ערך אמיתי למשתמשים.
למשל, אתר מכירות שמדגיש את חוות הדעת השליליות במידה שווה לחיוביות, מציע מדיניות החזרות נדיבה ושקופה לגבי תנאי השימוש שלו, ייתפס כאמין הרבה יותר מאשר אתר עם המלצות מפוברקות והטעיות לגבי מחירים ומשלוחים.
הדרך הטובה ביותר לשפר את ציון האמינות היא לאמץ עקרונות של אתיקה והגינות לאורך כל תהליך יצירת התוכן. הקפידו על שקיפות, גילוי נאות של אינטרסים, הצלבת מקורות, דיוק בפרטים ולקיחת אחריות על טעויות. ככל שהמותג שלכם ייתפס כישר, כן ובעל יושרה - כך האמון בתוכן שלו יעלה.
יישום המודל על ז'אנרים ותחומים שונים
חשוב להדגיש שהציפיות של גוגל מבחינת E-E-A-T אינן אחידות לכל הנושאים והתחומים. ז'אנרים הרגישים למידע מוטעה או מזיק, כגון בריאות, חדשות, כספים או בטיחות, נבחנים בקנה מידה מחמיר בהרבה.
כך, עמוד המכיל עצות רפואיות יידרש להציג תעודות, מחקרים תומכים וראיונות עם רופאים מומחים כדי להשיג ציון E-E-A-T גבוה, בעוד שפוסט המתאר חוויות אישיות משעשעות מטיול לא יצטרך לעמוד בסטנדרט דומה כדי להיחשב לאיכותי ורלוונטי.
בעת תכנון וכתיבת התוכן, חשבו תמיד על טובת המשתמשים והציפיות הספציפיות שלהם ביחס לנושא ולתחום בו אתם עוסקים. שאלו את עצמכם: האם התוכן הזה אמין, ממצה ומועיל מספיק כדי לסמוך עליו בנושא הנידון? התשובה תנחה אתכם לגבי רמת ה-E-E-A-T אליה עליכם לשאוף.
לסיכום, מודל ה-E-E-A-T אינו רק תרגיל באופטימיזציה למנועי חיפוש, אלא מצפן אמיתי לאיכות וערך של התוכן שאנו מייצרים. על ידי הקפדה על סטנדרטים של מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות ביצירת התוכן, אנו משרתים בראש ובראשונה את הצרכים והאינטרסים של הגולשים - וזה המפתח האולטימטיבי לאמון ודירוג גבוה מצד גוגל.
אז בין אם אתם בונים אתר מאפס, משפרים אתר קיים או פועלים בערוצי תוכן אחרים, אמצו את העקרונות של E-E-A-T ככלי מנחה. חתרו תמיד לנקודת מבט מקצועית, תנו ערך מבוסס ניסיון, בססו מוניטין של סמכות בתחומכם והקפידו על יושרה ושקיפות.