כיצד למנוע ולתקן כפילות מילות מפתח (Keyword Cannibalization) כדי למקסם את ביצועי הקידום אתרים
ניהול אתר לאורך זמן יכול להוביל למגוון בעיות, כאשר אחת מהן היא כפילות מילות מפתח (Keyword Cannibalization). תופעה זו, המכונה גם כפילות נושאים, מתרחשת כאשר יש לכם מספר דפים או פוסטים המתמקדים באותו נושא או ביטוי מפתח. למרות שכפילות נושאים היא לרוב בלתי מכוונת וקורית כאשר נדרש ליצור זרם תוכן קבוע, זהו משהו שכל משווק צריך להיות מודע אליו, מאחר שהדבר יכול לפגוע בקידום אתרים. כדי לשמור על ביצועים אופטימליים של האתר שלכם בגוגל וברחבי הרשת, עליכם לוודא שבעיה זו מצומצמת או מודרת לחלוטין. הנה למה לשים לב כדי למנוע מהבעיה הזו להופיע מלכתחילה.
הבנת כפילות מילות מפתח ומדוע היא מזיקה
כפילות מילות מפתח מתרחשת כאשר יש לכם יותר מדף אחד באתר המתמקד באותו ביטוי מפתח או נושא עיקרי. למשל, אם יש לכם חנות מקוונת למוצרי טיפוח עור, ויש לכם שני דפי מוצר נפרדים עבור "קרם לחות לפנים" ו-"קרם פנים מסדרה X". שני הדפים הללו מתחרים על אותה מילת מפתח ועל אותם לקוחות פוטנציאליים.
הבעיה עם כפילות מילות מפתח היא שהיא יכולה לבלבל את מנועי החיפוש ולהפחית את הסיכויים שלכם לדרג גבוה. כאשר גוגל מזהה מספר דפים באתר עם תוכן דומה, הוא אינו בטוח איזה דף הוא הרלוונטי ביותר לשאילתת החיפוש. כתוצאה מכך, הוא עלול לדרג נמוך יותר את כל הדפים הדומים או לתעדף דף אחד בלבד, גם אם הוא לא בהכרח הדף האופטימלי ביותר.
מעבר לפגיעה בדירוג, כפילות יכולה גם לפגוע בחוויית המשתמש. כאשר מבקרים מגיעים לאתר דרך תוצאות החיפוש ונתקלים בתוכן כפול או דומה, הם עלולים להתבלבל או לתהות אם הגיעו למקום הנכון. זה עלול להגדיל את שיעורי הנטישה ולהשפיע לרעה על מדדים התנהגותיים אחרים, אותם גוגל מביא בחשבון בקביעת דירוג האתר.
לבסוף, כפילות יכולה לפזר את מאמצי קידום אתרים אורגני. במקום למקד את המאמצים ואת קישורי הגולשים בדף אופטימלי אחד לכל נושא או מילת מפתח, אתם מפזרים אותם על פני מספר דפים דומים. זה יכול להחליש את הסמכות הכוללת של כל דף ולהקשות עליו לדרג.
איתור כפילויות באמצעות מחקר מילות מפתח וסריקת האתר
הצעד הראשון במניעה או תיקון של כפילות מילות מפתח הוא לזהות היכן היא מתרחשת. יש כמה שיטות לעשות זאת:
- מחקר מילות מפתח: השתמשו בכלי כמו Semrush או Ahrefs כדי לחפש מילות מפתח בעלות פוטנציאל כפילות. חפשו קבוצות של מילות מפתח עם כוונה דומה שמתמקדות בנושאים או מוצרים דומים.
- תוכנת סריקה וניתוח אתרים: כלים כמו Screaming Frog או Moz Pro יכולים לזהות דפים באתר עם תוכן או מטא-נתונים דומים. שימו לב לדפים עם כותרות, תיאורים או כותרות משנה דומות.
- ניתוח באמצעות Google Analytics ו-Search Console: בדקו את הביצועים האורגניים של הדפים באתר בחיתוך לפי מילות מפתח. אם יש לכם מספר דפים המדורגים לאותן מילות מפתח, זה יכול להיות סימן לכפילות.
- הסתכלו על האתר מנקודת מבטו של המשתמש: נווטו באתר ושימו לב לדפים או קטגוריות עם תוכן דומה או חופף. שאלו את עצמכם אם המשתמש יוכל להבדיל בבירור בין הדפים השונים.
לדוגמה, נניח שיש לכם אתר על כלי נגינה, ואתם רואים בכלי מחקר מילות המפתח שיש לכם דפים נפרדים המדורגים עבור "גיטרות חשמליות", "מדריך לרכישת גיטרה חשמלית" ו-"איך לבחור גיטרה חשמלית". הדפים הללו עלולים לכלול תכנים חופפים ועלולים להתחרות זה בזה על תשומת הלב.
טקטיקות לפתרון בעיות כפילות ולמניעתן
ברגע שאתם מזהים את התחומים בהם מתרחשת כפילות מילות מפתח, יש כמה אסטרטגיות שתוכלו ליישם כדי לפתור ולמנוע בעיות עתידיות.
- איחוד או שילוב תוכן: אם יש לכם שני דפים או יותר עם תוכן דומה מאוד, שקלו לאחד אותם לדף אחד ממוקד. שלבו את התוכן הטוב ביותר מכל דף והפנו את כולם לכתובת URL אחת באמצעות הפניית 301.
- מיקוד מחדש של דף: אם התוכן בדפים חופף אבל לא זהה, שקלו לעדן את המיקוד של כל דף על ידי עדכון תוכן ומטא-נתונים. עשו זאת כך שכל דף יתמקד במונח עיקרי שונה מעט או בהיבט אחר של הנושא.
- שימוש בתגיות קנוניות: אם יש לכם דפים עם תוכן זהה או כמעט זהה ואין אפשרות לאחד אותם, השתמשו בתגיות קנוניות כדי לציין לגוגל את הדף המועדף. זה מאפשר לכם למנוע בעיות כפילות מבלי לוותר על הדפים.
- הערכה אסטרטגית של מבנה הקישורים הפנימיים: השתמשו בקישורים פנימיים כדי להדגיש את ההיררכיה והחשיבות של דפים באתר. הפנו לדף הנכון ביותר לכל נושא או מילת מפתח מדפים רלוונטיים אחרים.
- תכנון תוכן לטווח ארוך: כדי למנוע בעיות כפילות בעתיד, פתחו אסטרטגיית תוכן לטווח ארוך שתקצה נושאים ומילות מפתח ספציפיים לכל דף. השתמשו במפת אתר וביומן תוכן כדי לעקוב אחר תכנית זו.
למשל, עם האתר של כלי נגינה שציינו קודם, תוכלו לאחד את "מדריך לרכישת גיטרה חשמלית" ו"איך לבחור גיטרה חשמלית" לפוסט בלוג אחד ממוקד. לאחר מכן, תוכלו לעדן את המיקוד של "גיטרות חשמליות" כדף קטגוריה או פתרון, עם מבט רחב יותר על הנושא. שימוש בתג קנוני כדי לסמן את פוסט הבלוג כגרסה המועדפת, והקפידו לקשר לפוסט מדפי קטגוריית הגיטרות האחרים שלכם.
מתי כפילות נושאים יכולה למעשה להיות מועילה?
חשוב לציין שבמקרים מסוימים, קצת חפיפה או כפילות בתוכן יכולה בפועל להיות מועילה, כל עוד היא נעשית באופן אסטרטגי ומושכל. הנה מספר תרחישים בהם זה עשוי להיות המקרה:
- דפי מוצרים עם שוני משמעותי: אם אתם מוכרים מוצרים דומים שעדיין נבדלים זה מזה במאפיינים מהותיים, כמו גודל, צבע או יישומי שימוש, לכל וריאציה יכול וצריך להיות דף משלה.
- תוכן המכוון לשלבים שונים במסע הלקוח: אם אתם יוצרים תוכן שפונה ללקוחות בנקודות שונות במסע הרכישה שלהם, חפיפה מסוימת בנושאים היא בלתי נמנעת ולמעשה רצויה כדי להציע תוכן רלוונטי בכל שלב.
- תוכן שונה עבור קהלים שונים: אם יש לכם קהלי יעד מרובים עם צרכים או העדפות שונים, ייתכן שתצטרכו להתאים את התוכן והמסרים בהתאם. זה עלול להוביל לחפיפה בנושאים, אבל עדיין חשוב לפנות לכל קהל בצורה האופטימלית.
במקרים אלה ואחרים, המפתח הוא לוודא שהתוכן הדומה או החופף עדיין מציע ערך ייחודי למשתמשים ולמנועי חיפוש. כל עוד כל דף מתמקד במשהו שונה במידה מספקת, בין אם זה קהל יעד, שלב במסע הלקוח או תת-נושא, מנועי החיפוש לעתים קרובות יכולים לזהות את ההבדלים והרלוונטיות.
סיכום
כפילות נושאים ומילות מפתח היא בעיה שכיחה שאתרים רבים נתקלים בה לאורך זמן, אך היא גם כזו שאפשר למנוע או לתקן. על ידי זיהוי פרואקטיבי של כפילויות באמצעות מחקר מילות מפתח וניתוח האתר, ונקיטת צעדים כמו מיזוג תוכן, מיקוד מחדש ושימוש בתגיות קנוניות, אתם יכולים למזער את ההשפעה השלילית על ביצועי האתר האורגניים שלכם.
בנוסף, על ידי אימוץ גישה יותר אסטרטגית לתכנון התוכן לטווח הארוך והערכה ביקורתית של מבנה האתר והקישורים שלכם, תוכלו למנוע בעיות כפילות להתעורר מלכתחילה. חישבו ביסודיות על ההיררכיה והמיקוד של כל דף, והשתדלו להקצות מונח עיקרי או מוקד ייחודי לכל חלק מהתוכן.