כיצד מודל 5 הכוחות של פורטר יכול לשפר את האסטרטגיה הדיגיטלית של הארגון שלכם
בעולם העסקי התחרותי של ימינו, ארגונים נדרשים יותר מתמיד לפתח ולבצע אסטרטגיות דיגיטליות מנצחות כדי לשרוד ולשגשג. מודל 5 הכוחות של מייקל פורטר, מסגרת אנליטית קלאסית לניתוח תעשייתי, יכול לספק תובנות חיוניות גם בזירה המקוונת. על ידי בחינת 5 הכוחות - איום מצד מתחרים חדשים, כוח המיקוח של ספקים, כוח המיקוח של קונים, איום ממוצרים תחליפיים ועוצמת התחרות בין מתחרים קיימים - ארגונים יכולים לזהות את הזדמנויות ואיומים ולגבש אסטרטגיה דיגיטלית אפקטיבית. בואו נבחן כיצד כל כוח משפיע על היכולת של הארגון להתחרות בסביבה המקוונת, ונדון בדרכים בהן מקדמי אתרים יכולים להשתמש במודל הזה כדי לחדד את הגישה האסטרטגית שלהם.
האיום מצד מתחרים חדשים
בזירה הדיגיטלית, מחסומי הכניסה נמוכים יותר מאי פעם. כל אחד עם חיבור לאינטרנט ורעיון טוב יכול להקים אתר, חנות מקוונת או אפליקציה ולהפוך למתחרה פוטנציאלי. עם זאת, מתחרים חדשים מתקשים לעתים קרובות לבסס נוכחות ולמשוך קהל ללא השקעה משמעותית במיתוג, שיווק וקידום אתרים אורגני בגוגל.
מקדמי אתרים יכולים לנצל את הקושי הזה על ידי בניית מעמד חזק בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל. על ידי אופטימיזציה מתמשכת, יצירת תוכן איכותי ובניית קישורים, אפשר להקשות על מתחרים חדשים לאיים על הנתח שוק של הארגון. דוגמה לכך היא תעשיית ההזמנות המקוונת, שבה אתרים מבוססים כמו Booking.com שולטים בדף הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל, ומקשים על שחקנים חדשים להתחרות.
כוח המיקוח של ספקים
בהקשר הדיגיטלי, ספקים יכולים להיות בעלי אתרים שמשתפים איתנו בקישורים, שותפים לשיווק בתוכניות affiliate או פלטפורמות פרסום כמו גוגל או פייסבוק. ככל שיש לנו פחות אלטרנטיבות, כך הספקים האלה יכולים "לסחוט" מאיתנו יותר - למשל בעלי אתרים שדורשים דמי שותפות גבוהים יותר או גוגל שמעלה את מחירי הקלקה בממומן.
מקדמי אתרים יכולים להפחית את התלות בספקים על ידי השקעה בבניית קהילה אורגנית סביב האתר והמותג. ככל שיש לנו יותר עוקבים נאמנים ברשתות החברתיות, יותר מנויים איכותיים לרשימת התפוצה ויותר תנועה אורגנית ישירה לאתר - כך פוחת כוח המיקוח של הספקים. אסטרטגיה של קידום אתרים אורגני בגוגל, שיווק תוכן ומינוף מדיה חברתית יכולה בטווח הארוך לחסוך לנו תלות ועלויות של שיתופי פעולה עם בעלי אתרים או רכישת תנועה בתשלום.
כוח המיקוח של קונים
כשמדובר במוצרים או שירותים דיגיטליים, ללקוחות יש לרוב יותר כוח ממה שהיה להם בעבר. בלחיצת כפתור הם יכולים לעבור למתחרה, להשוות מחירים בקלות או לחפש תחליפים. יתר על כן, בעידן של שקיפות מוחלטת, כל לקוח מרוצה או ממורמר הופך משפיען בפני עצמו, שיכול להמליץ על המוצר או לקטול אותו בהינף ביקורת.
כאן נכנסת לתמונה חשיבות המיתוג והבידול באמצעות תוכן. קידום אתרים אורגני בגוגל לא אמור להתמקד רק במילות מפתח או בכמות התנועה, אלא בבניית מותג מובחן ואמין שמספק ערך מוסף ללקוח. ככל שנייצר יותר תכנים מקוריים, מועילים ומעניינים, שעונים על צרכים ייחודיים של קהלים ספציפיים - כך נצליח למשוך לקוחות איכותיים יותר שמחפשים את הערך המוסף שלנו, ונהיה פחות תלויים בתחרות על מחיר. חברות כמו Hubspot למשל, בנו מעמד של מומחיות ע"י כתיבת אלפי מדריכים והסברים באתר שלהם, מה שמקנה להם יתרון תחרותי אל מול מתחרים "גנריים" יותר.
איום ממוצרים תחליפיים
באינטרנט, האיום התחליפי יכול להגיע ממגוון כיוונים לא שגרתיים. אתר שמוכר מדריכי הדרכה מקוונים למשל, מתחרה לא רק מול אתרי הדרכה אחרים, אלא גם מול בלוגים חינמיים, ערוצי יוטיוב או קבוצות פייסבוק שמציעות ידע דומה בחינם. לקוחות יכולים גם פשוט לאמץ הרגלים חדשים שמייתרים את הצורך במוצר - כפי שקרה ליצרניות מצלמות כשהסמארטפונים השתלטו על השוק.
האתגר של מקדמי אתרים הוא לזהות את האיומים התחליפיים הללו בזמן, ולהתאים את האסטרטגיה של קידום אתרים אורגני בגוגל לשינויים בביקוש. את זה אפשר לעשות רק על ידי הבנה עמוקה של הצרכים והרגלי החיפוש של הגולשים, מעקב אחר מגמות בתעשייה, וגמישות להסב את התכנים ומאמצי השיווק לכיוונים חדשים. כך למשל אתרי אופנה רבים החלו להשקיע בערוצי אינסטגרם ו-TikTok כשזיהו את המעבר של צעירים לפלטפורמות הללו, וסימנו את המוצרים שלהם כדי שיופיעו בחיפושים הקשורים בתוך הרשתות.
עוצמת התחרות בין מתחרים קיימים
התחרות על קשב, קליקים וקניות ברשת מעולם לא הייתה עזה יותר. במיוחד בתחומים רווים כמו אופנה, תיירות, פיננסים או בית, יש אינספור אתרים שמתמודדים על אותן מילות מפתח ועל אותם לקוחות. כדי לנצח בקרב הזה, אסטרטגיית קידום אתרים אורגני בגוגל חייבת להיות יצירתית ושונה.
הפתרון הוא לזהות נישות ייחודיות בהן יש לנו יתרון על פני המתחרים - אם זה קטגוריות מוצרים צרות יותר, אם זה קהלים ספציפיים או סגנונות תוכן שאף אחד אחר לא עושה. מקדמי אתרים שמצליחים הם אלו שלא מנסים להתמודד ראש בראש עם כל הברנז'ה, אלא מזהים פערים קטנים בשוק ופועלים במהירות כדי לתקוע בהם יתד. למשל חברת Away, שנכנסה לשוק המזוודות העמוס והתמקדה בפילוח צר של המילניאלס שמחפשים עיצוב מודרני ומינימליסטי, והצליחה לשבור את השוק בכך שהלכה עם קידום אתרים אורגני בגוגל ממוקד לגמרי לאותה נישה.
לסיכום
מודל 5 הכוחות של פורטר, על אף היותו כלי אנליטי שפותח שנים לפני המפץ הדיגיטלי, עדיין רלוונטי ושימושי בימינו, אולי אף יותר מתמיד. על ידי בחינת המשמעות של כל אחד מהכוחות בסביבה הדיגיטלית, ארגונים ומקדמי אתרים יכולים לפתח אסטרטגיית קידום אורגני בגוגל ממוקדת ואפקטיבית.
הדגש צריך להיות על זיהוי מוקדם של איומים והזדמנויות, בידול המותג על ידי תוכן מועיל, בנייה אורגנית של קהל ונראות, ריכוז מאמצי שיווק וSEO בנישות ייחודיות ושמירת אצבע על הדופק כדי להישאר גמישים בסביבה דינמית.
לסיוע אישי ביישום המודל בארגון שלכם ובבניית תוכנית קידום אתרים אסטרטגית שתניב תוצאות, אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני חינם. עם הניסיון והידע המצטבר שלנו, נוכל להנגיש את הכלים האנליטיים המתקדמים הללו, להתאים אותם לעסק שלכם ולסייע לכם לנווט בים האדום של תחרות דיגיטלית כמו פורטר אמיתי.