צ'ק ליסט לעיצוב מחדש של אתרים תוך עמידה בחוקי קידום אתרים

מה משותף לשיפוץ בית ולעיצוב מחדש של אתר אינטרנט?

שניהם דורשים תכנון קפדני, עמידה בתקנים, והתחשבות בצרכי המשתמשים. אבל בעוד ששיפוץ הבית נועד בעיקר למען הדיירים, עיצוב מחדש של אתר חייב לקחת בחשבון גם את "הדייר" הסמוי - מנוע החיפוש. אחרי הכל, קידום אתרים אפקטיבי תלוי במידה רבה בהתאמה לדרישות ולאלגוריתמים של גוגל.


אז מה צריך לכלול בצ'ק-ליסט לעיצוב מחדש של אתר שמקדם את עצמו נכון?

  1. מחקר מילות מפתח
    לפני שניגשים לעיצוב עצמו, חשוב לזהות את מילות המפתח הרלוונטיות ביותר לעסק שלכם. אלו הביטויים שהלקוחות הפוטנציאליים מקלידים בחיפוש כשהם מחפשים את המוצרים או השירותים שאתם מציעים. הכלי של Google Keyword Planner יכול לעזור למצוא מונחים פופולריים עם תחרות נמוכה יחסית. ככל שתשלבו אותם באופן טבעי בתוכן האתר ובמטא-דאטה, כך תשפרו את הסיכוי לדירוג גבוה בתוצאות החיפוש. קידום אתרים מתחיל בהבנה מעמיקה של השפה שהקהל שלכם "מדבר".

  2. ארכיטקטורת מידע נוחה
    מבנה האתר צריך להיות הגיוני, פשוט לניווט ושטוח ככל האפשר. ככל שלוקח למשתמשים (או לרובוטים של מנועי החיפוש) פחות קליקים להגיע מדף הבית לכל תת-דף, כך יותר טוב לקידום האתרים. שימוש בברדקראמבס (Breadcrumbs), תפריט ניווט ברור, ומפת אתר מקיפה - כל אלו מסייעים למנועי החיפוש לסרוק ולהבין את המבנה והתוכן. מחקר של Backlinko הראה שככל שעומק האתר (מספר הקליקים מדף הבית לדפי משנה) קטן יותר, כך יש יותר סיכוי לדירוג בעמוד הראשון של גוגל.

  3. עיצוב רספונסיבי
    עם העלייה בגלישה ממכשירים ניידים, חיוני שהאתר יותאם למסכים קטנים. עיצוב רספונסיבי מבטיח שכל האלמנטים מסתדרים היטב בכל גודל מסך, ללא צורך בזום או בגלילה אופקית. זה שיפור דרמטי בחוויית המשתמש (UX), ובנוסף גוגל מעדיפה אתרים שמותאמים למובייל. למעשה, מאז 2015 גוגל משתמשת בגרסת המובייל של האתר בזחילה ובדירוג. כלומר, קידום אתרים חייב להתחיל בחשיבה על סמארטפונים וטאבלטים, לא רק על מחשבים שולחניים.

  4. מהירות טעינה
    המהירות שבה האתר נטען היא אחד מגורמי הדירוג החשובים ביותר בקידום אתרים. מחקרים מראים ש-40% מהגולשים נוטשים אתר שלוקח יותר מ-3 שניות לטעון. אז במסגרת העיצוב מחדש, הקפידו לבצע אופטימיזציה כמו דחיסת קבצי CSS ו-JavaScript, שימוש בתמונות קלות משקל, וניצול מטמון הדפדפן (Browser Caching). כלים כמו Google PageSpeed Insights ו-GTmetrix יכולים לספק המלצות ספציפיות לשיפור ביצועים בהתאם לניתוח מהירות האתר הנוכחי שלכם.

  5. תוכן איכותי
    בסופו של דבר, תוכן הוא המלך. אם אתם רוצים שהמשתמשים והמנועים יאהבו את האתר, הקפידו ליצור דפים מלאי ערך עם טקסט קריא, אינפורמטיבי ומותאם לצורכי הגולשים. השתמשו בכותרות ברורות עם מילות מפתח, חלקו את התוכן לפסקאות קצרות, והטמיעו מדיה רלוונטית כמו תמונות או סרטונים להעשרת החוויה. לפי נתונים של HubSpot, בלוגים עם תמונות מושכים 94% יותר צפיות מאשר כאלו בלי. מנועי החיפוש אוהבים תוכן טרי ועדכני, אז דאגו להוסיף פוסטים חדשים בקביעות. הרי עיצוב מהמם ללא תוכן משמעותי - זה כמו בית יפהפה אבל ריק מבפנים.

  6. אבטחה - HTTPS
    מעבר לפרוטוקול HTTPS המאובטח עם SSL הפך כמעט לחובה, במיוחד לאתרי מסחר אלקטרוני. גוגל מתייגת אתרי HTTP כ"לא מאובטחים" ונותנת עדיפות בדירוג לאתרים מוצפנים. מלבד השיפור בקידום אתרים, זה גם בונה אמון בקרב הלקוחות שצריכים למסור פרטים אישיים או פיננסיים. למעשה, לפי מחקר של GlobalSign, 84% מהצרכנים יעזבו אתר אם הוא לא מאובטח. אז בזמן העיצוב מחדש, הקפידו לעבור ל-HTTPS ולהציג את האייקון הירוק של המנעול הסגור בסרגל הכתובת.

  7. שילוב ערוצים חברתיים
    רשתות חברתיות יכולות להגדיל משמעותית את החשיפה והתנועה לאתר שלכם, ובכך לעזור בקידום אורגני בטווח הארוך. בזמן העיצוב מחדש, הקפידו לשלב כפתורי שיתוף לפייסבוק, טוויטר, לינקדאין וכו' בדפים הרלוונטיים. עודדו משתמשים ליצור תוכן גולשים (UGC) כמו ביקורות או תמונות, והציגו את המדיה החברתית באופן בולט. נתונים של Backlinko מראים שאזכורים במדיה החברתית (כמו לייקים ושיתופים) מתכתבים עם דירוג גבוה בגוגל, גם אם הם לא פקטור ישיר בקידום אתרים.
  1. כתובות URL נקיות:
    כחלק מהעיצוב מחדש, חשוב לוודא שמבנה כתובות ה-URL באתר הגיוני, עקבי וידידותי למשתמש ולמנוע החיפוש. URL צריך להיות קצר ותמציתי, להכיל את מילות המפתח הרלוונטיות (במידה סבירה), ולתאר במדויק את תוכן הדף. למשל, לדף על "טיפים לטיולים בתאילנד" מתאים URL כמו: "www.example.com/thailand-travel-tips". הימנעו משימוש בפרמטרים דינאמיים ארוכים עם סימנים מיוחדים. מבחינת קידום אתרים, גוגל נוטה להעדיף URL נקיים וברורים שמשקפים את ההיררכיה של האתר. סטטיסטיקות מראות ש-URLs הכוללים מילות מפתח בממוצע מדורגים גבוה יותר מאלו שלא.

  2. תגי כותרת (Header Tags):
    תגי H1 עד H6 אינם רק כלי לארגון ויזואלי של התוכן והדגשת כותרות, הם גם אמצעי חשוב לקידום אתרים. תגי הכותרת מאותתים למנועי החיפוש מה הנושאים המרכזיים בדף, ועוזרים להבין את המבנה ההיררכי של התוכן. לכן, בזמן העיצוב מחדש הקפידו להשתמש בתגים בצורה נכונה: תג H1 מייצג את נושא הדף העיקרי ומומלץ להופיע רק פעם אחת, H2 מציינים כותרות משנה וכו'. מומלץ גם לשלב בהם את מילות המפתח (אבל לא יתר על המידה). מחקר של Searchmetrics הראה שלאתרים בעמוד 1 בממוצע יש יותר תגי H2 מאשר לאתרים בדפים הבאים, מה שמעיד על חשיבותם לקידום אתרים.

  3. תמונות ממוטבות:
    כשאתם בוחרים תמונות לעיצוב החדש, חשבו לא רק על האסתטיקה אלא גם על האופטימיזציה לקידום אתרים. תמונות צריכות להיות בפורמטים הנתמכים (כמו JPEG או PNG), בגודל מתאים (לא גדול מדי שיאט את זמן הטעינה), ועם שמות קבצים תיאוריים. אבל מעבר לכך, הכי חשוב להשתמש בתגית ALT כדי לתאר במילים את התוכן של כל תמונה. טקסט ALT מיועד במקור לנגישות, אבל הוא גם אמצעי של גוגל להבנת התמונות (בהיעדר יכולת לפענח אותן ויזואלית). לכן תיאור מדויק עם מילות מפתח רלוונטיות תורם רבות לקידום אתרים - גם בחיפוש הרגיל וגם בתוצאות התמונות.

  4. דפי נחיתה ייעודיים:
    דפי נחיתה (Landing Pages) הם דפים שמטרתם להמיר תנועה ממקור ספציפי (כמו קמפיין ממומן או קישור ממייל) ללידים או מכירות. מכיוון שהם בדרך כלל ממוקדי מטרה וקהל יעד, הם גם מצוינים לקידום אתרים בזכות הרלוונטיות הגבוהה שלהם למילות מפתח נישתיות. בנוסף, גוגל אוהבת דפי נחיתה שמייצרים חוויית משתמש חיובית עם שיעורי המרה גבוהים. לכן במסגרת העיצוב מחדש, תכננו דפי נחיתה אפקטיביים למוצרים, שירותים או הצעות ספציפיות שלכם, עם קופי משכנע ו-CTAs ברורים. מבחינה ויזואלית הם צריכים להיות מושכים ונקיים ככל האפשר, כדי למקד את תשומת הלב של המבקר בפעולה הרצויה.

  5. תוכן אינטראקטיבי:
    בניגוד לעמודים רגילים, אלמנטים אינטראקטיביים כמו סקרים, מחשבונים, כלים מקוונים או אינפוגרפיקות דינאמיות - מעודדים את המשתמשים להתעכב זמן רב יותר. זה גם סוג של תוכן שיכול לייצר הרבה שיתופים וקישורים חזרה (backlinks), ששניהם סיגנלים מצוינים בעיני גוגל להעלאת הסמכותיות של האתר. במהלך תכנון האתר מחדש, נסו לחשוב על דרכים יצירתיות לשלב פיסות אינטראקטיביות כאלו, שתואמות לנישה ולמטרות העסקיות שלכם. זה יכול להיות משהו פשוט כמו סקר שמעורר עניין, או משהו מורכב כמו כלי חישוב שמושך אנשים לאתר שוב ושוב. סטטיסטיקות מראות שתוכן אינטראקטיבי יכול להגדיל את זמן השהייה הממוצע באתר ב-30% ואת שיעורי ההמרה ב-40%.

הצ'ק-ליסט לעיצוב מחדש של אתר לקידום אתרים אינו מסתיים כאן. על כל הרכיב שהזכרנו יש עוד פרטים ודקויות, ובמרחב הדיגיטלי הדינאמי עולות כל הזמן טכניקות ושיטות חדשות. אבל ההמלצות האלו נותנות בסיס מוצק להתחיל את התהליך מתוך חשיבה על אופטימיזציה אורגנית. הצוות שלכם יצטרך לשבת עם המעצבים והמפתחים ולהתאים את הצעדים הללו לצרכים המדויקים של הארגון ולמצב האתר הנוכחי. אם יש לכם משאבים, מומלץ גם להתייעץ עם מומחה קידום אתרים שיביא את הידע הספציפי והניסיון מתוך עבודה על פרויקטים דומים.

בתכנון נכון ובביצוע קפדני, העיצוב החדש לא רק ישדרג את הנראות של האתר, אלא גם יניח בסיס איתן להצלחה בטווח הארוך בדירוגי החיפוש - עם תנועה איכותית, לידים או מכירות שהעסק שלכם צריך כדי לצמוח. זכרו תמיד שככל שהאתר מתוכנן להיות לא רק יפה, אלא מותאם לקהל היעד ולמנועי החיפוש - כך התוצאות בסופו של דבר יהיו טובות יותר הן מבחינת חווית המשתמש והן מבחינת קידום אתרים.

לסיכום, עיצוב מחדש של אתר אינטרנט אמור לשלב בין שיקולים של אסתטיקה, פונקציונליות וקידום אתרים. הצ'ק-ליסט שסקרנו מתמקד באופטימיזציה למנועי חיפוש, אבל חשוב לא פחות לייצר חוויה נעימה ומועילה למבקרים האנושיים. כי בסופו של דבר, המטרה היא למשוך תנועה איכותית ולהפוך אותה ללקוחות או לקוראים נאמנים. אז לפני שאתם מאשרים את התוכניות לעיצוב החדש, עיברו שוב על הרשימה הזו וודאו שלא פספסתם שום אלמנט חיוני. כשהכל מתוקתק ומוכן לפעולה, תוכלו לחגוג את ההשקה עם הידיעה שבניתם אתר מנצח - גם מבחינת עיצוב, גם מבחינת תוכן, וגם מבחינת קידום אתרים.

צרו קשר
משכית 22, הרצליה פיתוח
09-9514276