איך לפשט את ארכיטקטורת האתר של אתר עם למעלה מ-100,000 דפים
אתר האינטרנט של עסק הוא במובנים רבים כמו חנות או משרד דיגיטלי. זהו המקום אליו לקוחות או קליינטים הולכים כדי לתקשר עם העסק. כאן הם יוצרים את המגע הראשוני וכאן הם בסופו של דבר רוכשים את המוצרים או השירותים של החברה. זה גם מה שהם לעתים קרובות משתמשים בו כדי לפתח את השקפתם על המותג של העסק. בדיוק כפי שמשרד או חנות צריכים להיות אטרקטיביים ומזמינים למבקרים, כך צריך להיות גם אתר מסחרי.
האתגר של ניווט באתר ענק
עם זאת, כאשר מדובר באתרים עצומים עם עשרות או מאות אלפי דפים, שמירה על ארכיטקטורת אתר ברורה וקלה לניווט יכולה להיות אתגר של ממש. דפים רבים מדי, קטגוריות לא ברורות, או מבנה לא הגיוני יכולים במהירות להוביל למבוך מבלבל שמתסכל משתמשים ופוגע בקידום אתרים אורגני בגוגל.
לדוגמה, חשבו על אתר סחר אלקטרוני עצום עם 100,000 מוצרים בקטגוריות רבות ומגוונות. ללא ארגון וניווט ברורים, הלקוחות הפוטנציאליים עלולים להתקשות למצוא את מה שהם מחפשים, והאתר עלול להיתפס כלא ידידותי למשתמש. בו בזמן, מבנה האתר המסורבל עלול גם לגרום לקשיים לרובוטים של מנועי החיפוש בזחילה ואינדוקס האתר, מה שיכול לפגוע משמעותית בדירוגי החיפוש האורגניים.
עקרונות מנחים לפישוט ארכיטקטורת האתר
אז איך ניתן לפתור את הבעיה הזו ולייצר ארכיטקטורת אתר פשוטה ואינטואיטיבית גם עבור אתרי ענק? הנה כמה עקרונות מנחים:
- הגדירו היררכיה ברורה: ארגנו את התוכן שלכם בצורה היררכית, עם קטגוריות ראשיות, קטגוריות משנה ודפי תוכן פרטניים. השתמשו בכלל של "רחב מול עמוק" - נסו להגביל את מספר הקטגוריות בכל רמה, אך אפשרו עומק (תת-קטגוריות) כדי לאפשר ספציפיות.
- השתמשו בקיצורי דרך ובסינון: לצד המבנה ההיררכי, ספקו למשתמשים דרכים נוספות למצוא את מה שהם צריכים במהירות. כלי חיפוש פנימי, מסננים צדדיים, ועמודי נחיתה ייעודיים עבור מונחי חיפוש פופולריים יכולים כולם לסייע בקיצור הדרך לתוכן רלוונטי.
- השתמשו בשמות ותוויות ברורים: לכל דף וקטגוריה צריכה להיות כותרת ברורה המתארת במדויק את התוכן שבו. הימנעו ממינוח פנימי או מטכני והשתמשו בשפה שתהיה מובנת למשתמשים שלכם.
- מיטיבו לסריקה ולניווט ויזואלית: השתמשו במרווחים, בכותרות משנה, בתבליטים ובאלמנטים חזותיים כדי לפצל טקסט ארוך ולהפוך את התוכן לסריקה. בתפריטי ניווט, שקלו להשתמש בתפריטים נפתחים או מקטעי תמונות כדי להסביר אפשרויות בצורה יעילה יותר.
- קישורים פנימיים ומפות אתר: קשרו דפים קשורים יחד עם קישורים טקסטואליים, תיבות ניווט בתחתית הדף או "פירורי לחם". ספקו גם מפת אתר XML וגרסה ויזואלית לשימוש המשתמשים.
לדוגמה, אתר הקמעונאות ענק כמו אמזון, עם מיליוני מוצרים, עושה עבודה מצוינת בארגון התוכן שלו. יש להם מבנה קטגוריה ברור מאוד עם קטגוריות ראשיות רחבות (למשל, "אלקטרוניקה") וקטגוריות משנה ספציפיות יותר (למשל, "טלוויזיות"). בנוסף, הם מספקים מגוון כלים לקיצורי דרך, כולל חיפוש, מסננים, דפי קטגוריה ייעודיים, ותיבות ניווט בסגנון "לקוחות שקנו את הפריט הזה קנו גם". כתוצאה מכך, למרות הגודל העצום של האתר, ההיגיון וההיררכיה בו ברורים יחסית.
אופטימיזציה לקידום אתרים אורגני בגוגל
מלבד שיפור חווית המשתמש, ארכיטקטורת אתר ברורה חיונית גם לביצועים טובים בקידום אתרים אורגני בגוגל. הנה כמה דרכים שבהן ארכיטקטורה יכולה לסייע לקידום אתרים:
- קישורים פנימיים משפרים את זרימת הסמכות: כאשר דפים בעלי סמכות (דפים עם הרבה קישורים נכנסים איכותיים) מקשרים לדפים אחרים באתר, הם מעבירים חלק מ"מיץ הקישור" הזה הלאה. מבנה אתר טוב מעודד זרימה אופטימלית של סמכות דרך האתר.
- טקסט עוגן אינפורמטיבי: הטקסט בתוך הקישורים הפנימיים (המכונה "טקסט עוגן") מספק רמז חשוב לגוגל לגבי התוכן של דף היעד. טקסטים תיאוריים (למשל, "מיטב המצלמות הדיגיטליות") עדיפים על ניסוחים גנריים (למשל, "לחץ כאן").
- זחילה וסריקה קלות יותר: מנועי חיפוש כמו גוגל שולחים "עכבישים" כדי לזחול ולאנדקס את התוכן של האתר שלכם. ארכיטקטורת אתר הגיונית, עם תפריטי ניווט ברורים וקישורים פנימיים, הופכת את התהליך הזה לקל ויעיל יותר.
- הפחתת תוכן כפול: היררכיה טובה עוזרת לארגן את התוכן שלכם כך שמינימום דפים יתחרו על אותם מונחים או נושאים. זה מרכז את הרלוונטיות והסמכות לכל נושא בדף אחד בלבד.
- דפי נחיתה ממוקדי מילות מפתח: ארכיטקטורה חכמה יוצרת גם הזדמנויות ליצירת דפים ייעודיים ממוקדים בביטויי מפתח בעלי ערך גבוה. לדוגמה, קמעונאי יכול ליצור דף כמו "מצלמות דיגיטליות מתחת ל-1000 ש"ח" כדי להתמקד במונח חיפוש רלוונטי.
באופן מסורתי, פלאנט פיטנס, אתר המכירה הגדול לתזונה, תוספי תזונה וציוד כושר, מתמודד עם קטלוג עצום הכולל אלפי מוצרים. כדי לשפר את הקידום האורגני שלהם בגוגל, הם ביצעו ביקורת מקיפה על הארכיטקטורה של האתר שלהם. הם פישטו את מבנה הקטגוריות, השתמשו בכותרות ותוויות ברורות יותר, יצרו מערכת חכמה של קישורים פנימיים עם טקסט עוגן אינפורמטיבי, והוסיפו דפי נחיתה ממוקדים. כתוצאה מכך, הם חוו עלייה של 20% בתנועה האורגנית תוך 6 חודשים.
טיפים לתחזוקת ארכיטקטורת אתר
הקמת ארכיטקטורה טובה היא רק ההתחלה. שמירה עליה לאורך זמן, במיוחד באתרים ענקיים עם הרבה תוכן, דורשת תשומת לב ומאמץ מתמשכים. הנה כמה טיפים לתחזוקת מבנה האתר:
- בדקו באופן קבוע קישורים שבורים או עמודים 404 ותקנו אותם.
- כאשר אתם מוסיפים תוכן חדש, שקלו בקפידה היכן למקם אותו במבנה הקיים. אם נדרש, צרו קטגוריות או תת-קטגוריות חדשות.
- נצלו את הכוח של הפניות 301 כדי לאחד דפים כפולים או לנתב מחדש כתובות URL שהשתנו.
- בצעו ביקורות תקופתיות על הקטגוריות והדפים שלכם כדי לוודא שהם עדיין מאורגנים בצורה ברורה והגיונית.
- עקבו אחר נתוני אנליטיקס כדי לזהות דפים עם שיעורי נטישה גבוהים או מעורבות נמוכה, שעשויים להצביע על בעיות ארכיטקטורה או ניווט.
לדוגמה, חברת המסחר האלקטרוני Wayfair מחזיקה בצוות ייעודי לצורך תחזוקת הארכיטקטורה והקטגוריזציה המתמשכת של האתר שלהם. הצוות סוקר את האתר מדי חודש, מפת אתר חדשה, בודק אנליטיקס, ומבצע שיפורים בהתאם. הם גם ממנפים נתוני חיפוש פנימיים כדי לזהות מונחים פופולריים ולהתאים את דפי הנחיתה והקטגוריות בהתאם. הגישה הפרואקטיבית הזו שומרת על ארכיטקטורת האתר שלהם חדה ומעודכנת תמיד.
סיכום
ארכיטקטורת אתר היא הבסיס לחווית משתמש טובה ולקידום אתרים אורגני מוצלח בגוגל, אך היא הופכת להיות מאתגרת יותר ככל שהאתר גדל. על ידי יצירת היררכיה ברורה, שימוש בכלי ניווט מתאימים, התמקדות במשתמש, והשקעת מאמצים מתמשכים בתחזוקה - ניתן ליצור ארכיטקטורה שמפשטת אפילו את האתרים המסובכים ביותר.
זכרו, בסופו של דבר, מטרת ארכיטקטורת האתר היא להפוך את החוויה קלה ואינטואיטיבית עבור המשתמשים, תוך הבטחת אופטימיזציה מלאה עבור זחלנים של מנועי חיפוש.