השפעת תנועה אורגנית של SGE של גוגל לפי ורטיקלים
למדו כיצד ורטיקלים שונים מושפעים מ-SGE של גוגל וכיצד להתאים את אסטרטגיית קידום האתרים שלכם בהתאם. קבלו את התובנות ממחקר הנתונים במאמר זה.
בחודשים האחרונים, הופעתם של סיכומי SGE (תשובות מופקות באופן אוטומטי) של גוגל בדפי תוצאות החיפוש (SERPs) עוררה הדים רבים בקרב קהילת קידום האתרים. בעוד שחלק מהמותגים חוששים מפני ירידה בתנועה האורגנית כתוצאה מתשובות מיידיות אלו, אחרים רואים בכך הזדמנות להגביר את הנראות והמעורבות. אבל מה אומרים הנתונים בפועל? ערכנו מחקר מקיף כדי לבחון את ההשפעה של SGE על ביצועי קידום אתרים בורטיקלים שונים, והנה התובנות המרכזיות שגילינו:
השפעה כוללת על תנועה אורגנית
ראשית, בחנו את ההשפעה הכללית של הופעת תשובות SGE על נפח התנועה האורגנית לאתרים. בממוצע, זיהינו ירידה מתונה של כ-4.5% בתנועה הכוללת באתרים שמילות המפתח שלהם הניבו סיכום SGE בתוצאות החיפוש. עם זאת, הנתון הזה מסתיר שונות גבוהה בין ורטיקלים ספציפיים, כפי שנראה בהמשך.
פילוח לפי ורטיקלים
כאשר נברנו עמוק יותר והשווינו בין תעשיות שונות, התגלו דפוסים מעניינים. הנה כמה מהממצאים הבולטים:
- מסעדנות ומזון: ורטיקל זה חווה את הירידה החדה ביותר בתנועה, עם נפילה ממוצעת של 10.2% באתרים שהופיעו סיכומי SGE עבור מונחי החיפוש המובילים שלהם. נראה שמשתמשים מוצאים תשובות מהירות לשאילתות כמו מתכונים, שעות פתיחה או סקירות מסעדות ישירות ב-SERP, ללא צורך להיכנס לאתרים עצמם.
- טיולים ותיירות: גם תחום זה הושפע משמעותית, עם ירידה של 8.1% בממוצע בתנועה כתוצאה מהתשובות המוכנות של גוגל. שאילתות פופולריות כמו מידע על יעדים, מחירי טיסות או המלצות מלונות לעתים קרובות זוכות למענה ישיר ב-SGE, ללא צורך בקליק נוסף מצד הגולש.
- קמעונאות ואופנה: בורטיקל הזה, הירידה בתנועה האורגנית הייתה מתונה יחסית, עם ממוצע של 3.7%. נראה שצרכנים עדיין מעדיפים לגלוש לאתרי מותגים ישירות לצורך השוואות מוצרים מפורטות, סקירות או רכישה בפועל, למרות הופעת סיכומי מוצרים קצרים גם ב-SERP.
- בריאות ורפואה: באופן מפתיע, בתחום הזה נרשמה אפילו עלייה קלה של 1.5% בתנועה לאתרים עם תשובות SGE בתוצאות החיפוש. ייתכן שהסיכומים האוטומטיים על נושאים כמו תסמינים או טיפולים דווקא מעוררים עניין ומניעים גולשים להיכנס לאתרים עצמם לקבלת מידע מעמיק יותר ממקורות אמינים.
- שירותים פיננסיים: בתחום הפיננסי, אובחנה ירידה מינורית של 2.1% בתנועה האורגנית. מכיוון שנושאים כמו השקעות, משכנתאות או תכנון פרישה דורשים מידע מפורט והתאמה אישית, גולשים עדיין נוטים להיכנס לאתרים עצמם לקבלת הסברים ויעוץ מקיפים יותר.
השלכות וטיפים לאסטרטגיית קידום אתרים
לאור הממצאים הנ"ל, מה אנשי קידום אתרים ושיווק דיגיטלי יכולים לעשות כדי להתאים את האסטרטגיה שלהם לעידן ה-SGE? הנה כמה עצות מעשיות:
- התאימו את הציפיות: הכירו בכך שהופעת תשובות SGE עשויה להשפיע על התנועה האורגנית, במיוחד בורטיקלים "רגישים" יותר כמו מזון, נסיעות או בריאות. קחו זאת בחשבון בעת הגדרת יעדים ומדידת ביצועים.
- התמקדו ביצירת ערך ייחודי: כדי לשמור על רלוונטיות, השקיעו בפיתוח תכנים מקיפים, מקוריים ומעמיקים שמציעים ערך מעבר לסיכומים הקצרים ב-SERP. תוכן איכותי שעונה על צורך ממשי ימשיך למשוך גולשים ומעורבות.
- מנפו נתונים מובנים: שילוב סכימות ותגיות מובנות יכול לעזור לאתרים "לתפוס טרמפ" על סיכומי SGE, למשוך תשומת לב ויזואלית ולהגדיל את שיעורי ההקלקה גם כשהתשובה כבר נמצאת ב-SERP.
- הרחיבו את המיקוד: מעבר לתנועה אורגנית, אמצו KPIs נוספים כדי להעריך הצלחה בקידום אתרים, כמו שיעורי המרה, זמן שהייה ומעורבות באתר. תנועה איכותית חשובה יותר מאשר נפח תנועה גולמי.
- השתמשו בערוצים משלימים: פתחו ערוצי נראות ונוכחות נוספים כדי לאזן אובדן פוטנציאלי בתנועה אורגנית - שיווק במדיה חברתית, פרסום ממומן, שיתופי פעולה עם משפיענים ועוד.
- נצלו את ה"מומנטום" של השאילתה: נסו לזהות שאילתות נפוצות שמציגות תשובות SGE ולייצר תוכן מותאם שימשוך את העניין הנוסף של הגולשים. ניתן לבנות על תשובות ה-SGE עם פרטים נוספים, הסברים מעמיקים או המלצות ספציפיות יותר.
- עקבו והתאימו בהתאם: שימו לב לשינויים לאורך זמן בנתונים של תנועה אורגנית על ידי ניטור שוטף של מונחי מפתח מרכזיים. אם מזהים ירידות משמעותיות בעקבות SGE, שקלו התאמות אסטרטגיות כמו שכתוב תוכן או הסטת משאבים לערוצים חלופיים.
לסיכום,
דפי תוצאות החיפוש הולכים ונהיים מורכבים ותחרותיים יותר, ו-SGE הוא רק מרכיב אחד במגמה המתפתחת הזאת. בעוד אתרים בורטיקלים מסוימים עשויים לחוות ירידה בתנועה כתוצאה מתשובות מוכנות של גוגל, השפעת ה-SGE היא לא אחידה ודורשת ניתוח ברמת העסק והענף.
מעל לכל, אל תיבהלו מהשינויים במפת ה-SERP. התמקדו ביצירת תוכן איכותי בלתי נשכח, חזקו את הנוכחות בערוצים מגוונים, ועקבו אחר המדדים הנכונים. עם אסטרטגיית קידום אתרים מותאמת אישית שמביאה בחשבון את הייחודיות שלכם, תוכלו להמשיך לשגשג גם בנוף הדיגיטלי המשתנה של ימינו. אמנם SGE הוא אתגר חדש, אך הזדמנות גם טמונה בו - לשכלל, להתבדל ולהתאים את עצמנו פעם נוספת כדי לספק ללקוחות שלנו ערך משמעותי בדרכים חדשניות. כמו תמיד בעולם קידום האתרים, ההצלחה מחכה למי שלומד, מסתגל ומעז.