מדריך מקיף לקידום אתרים בסין: שכחו מגוגל, הכירו את באידו
בשנת 2024, יש כבר מעל 800 מיליון אנשים בסין עם גישה לאינטרנט. החדשות הטובות עבור משווקים מערביים הן שהמעמד הבינוני המתרחב במדינה זו אוהב לקנות באינטרנט ולא מפחד לשלוף את האשראי כשמוצר או שירות מוצא חן בעיניו. החדשות הרעות הן שאתם לא הולכים להגיע אליהם (לפחות לא במספרים גדולים) עם גוגל. קידום אתרים אורגני בגוגל לא יעזור לכם הרבה בסין, כי שם מנוע החיפוש הפופולרי ביותר לא מתחיל ב-"G". בסין, פורטל החיפוש המוביל עם נתח שוק של 80% הוא באידו.
הבנת הבדלי השוק והתנהגות הגולשים
הצעד הראשון בפיתוח אסטרטגיית קידום אתרים אפקטיבית לשוק הסיני הוא להבין את המאפיינים הייחודיים של השוק והתנהגות הגולשים שם. למרות שיש קווי דמיון מסוימים, קיימים גם הבדלים מהותיים בין גולשים סינים למערביים:
- העדפה לתוכן מקומי: צרכנים סינים נוטים להעדיף תוכן ומותגים המותאמים לתרבות, לשפה ולהקשר המקומיים שלהם. תרגום פשוט של תוכן מערבי לא יספיק; נדרשת התאמה עמוקה יותר.
- חשיבות המובייל: סין היא המדינה הגדולה בעולם בשימוש באינטרנט דרך מובייל. בשנת 2023, 98.6% מהמשתמשים ניגשו לאינטרנט דרך סמארטפונים. אסטרטגיית קידום אתרים חייבת להתחשב בחוויה מותאמת למובייל.
- מסחר חברתי ו-KOLs: רשתות חברתיות כמו WeChat ופלטפורמות לייב-סטרימינג הן ערוצים מרכזיים לחיפוש מידע ולקבלת החלטות קנייה. שת"פ עם מובילי דעת קהל (KOLs) יכול להגדיל משמעותית את החשיפה והאמינות.
- תחרותיות גבוהה: השוק הסיני הוא אחד השווקים הדיגיטליים התחרותיים בעולם. דרושים תוכן איכותי במיוחד ומאמצי קידום אתרים מתקדמים כדי לבלוט ולהתדרג גבוה.
אופטימיזציה לבאידו: הבסיס לקידום אתרים אורגני
אז איך לבצע אופטימיזציה לבאידו? בעוד שיש כמה עקרונות משותפים עם קידום אתרים אורגני בגוגל, באידו מפעיל אלגוריתמים ייחודיים משלו ויש לו עדיפויות קצת שונות:
- מבנה אתר ורישום: באידו מעניק חשיבות רבה למבנה אתר ברור וקל לניווט. רישום האתר ב-Baidu Webmaster Tools הוא צעד חיוני - אתרים לא רשומים מתקשים להתדרג.
- תוכן עשיר ומילות מפתח: בדומה לגוגל, באידו מעדיף תוכן איכותי, מקיף ומועיל. עם זאת, הוא נוטה להתמקד יותר במילות מפתח מדויקות וחשוב לשלב אותן בתוכן ובמטא-טקסט בצפיפות מעט גבוהה יותר.
- תוכן מהיר וקל משקל: באידו נותן עדיפות לאתרים עם זמני טעינה מהירים ועיצובים קלים יחסית. מדדי מהירות משפיעים על הדירוג, במיוחד בהקשר של חיפוש במובייל.
- פרסום ושיתוף ברשתות חברתיות: באידו משקלל אותות מדיה חברתית, כלומר - תוכן המקבל הרבה שיתופים ותגובות ברשתות חברתיות נתפס כרלוונטי ומועיל יותר וצפוי לדרג גבוה יותר.
- תוכן ויזואלי ומולטימדיה: באידו מעניק מעמד מיוחד לתוכן ויזואלי כמו תמונות, אינפוגרפיקות וסרטוני וידאו. הטמעה חכמה שלהם בתוכן יכולה לשפר את הדירוג ולהגדיל את החשיפה.
לדוגמה, חברת האופנה ASOS ביצעה מחקר מילות מפתח מעמיק כדי לזהות ביטויי חיפוש מותאמים לסין עבור קטגוריות המוצרים העיקריות שלה. הם הקפידו להטמיע ביטויים אלו בכל רחבי האתר בצפיפות אופטימלית, בשילוב עם תוכן ויזואלי מרשים ואינטראקציות מותאמות לנייד. הם גם השקיעו בתכנים כתובים וויזואליים באתרי מדיה חברתית סיניים כדי לייצר עניין ושיתופים. כתוצאה מהאופטימיזציות האלו, האתר שלהם דורג במקומות הראשונים בבאידו עבור מונחי מפתח רלוונטיים.
בניית קישורים ואמינות המותג
בדומה לגוגל, גם באידו רואה קישורים נכנסים מאתרים בעלי סמכות כסימן חזק לאיכות ורלוונטיות. עם זאת, בניית קישורים בסין דורשת גישה קצת שונה:
- שת"פ עם פלטפורמות ומשפיענים מקומיים: הדרך היעילה ביותר לבנות קישורים ונוכחות בסין היא באמצעות פרסום וקידום תוכן באתרים ופלטפורמות מקומיים בולטים, ושיתופי פעולה עם משפיענים מפורסמים.
- בניית מותג ואמינות: באידו נותן משקל רב יותר למותגים מוכרים ואמינים. השקעה ביצירת נראות ומוניטין חיובי ברשתות החברתיות ובמדיה המקומית יכולה להגדיל את האמינות של האתר בעיני באידו.
- הימנעות מטכניקות ספאמיות: באידו מחמיר מאוד כלפי גישות בניית קישורים מניפולטיביות או מלאכותיות. חשוב להתמקד ביצירת קישורים איכותיים ואורגניים באמצעות תוכן בעל ערך וחשיפה לגיטימית.
- קישורים פנימיים אסטרטגיים: על אף שמיקוד גדול ניתן לקישורים נכנסים, בניית מערך קישורים פנימיים מובנה היטב גם הוא חשוב לסיוע לזחלנים של באידו בהבנת מבנה האתר והתוכן שלו.
לדוגמה, יצרנית הרכב יגואר לנד רובר השיקה אתר ואפליקציה מוכוונים סין עם תכנים ייעודיים ומותאמים תרבותית. הם שיתפו פעולה עם פלטפורמת הווידאו הפופולרית בסין Youku Tudou ליצירת סרטוני תוכן ממותגים באיכות גבוהה, שרצו על הפלטפורמה ושילבו קישורים בחזרה לאתר שלהם. הם גם פעלו עם משפיענים בתעשיית הרכב כדי ליצור באז ולהניע תנועה לאתר. השילוב של תוכן איכותי ורלוונטי, נוכחות בפלטפורמות המקומיות הנכונות, ושת"פ עם משפיענים מותאמים יצר הזדמנויות בניית קישורים אורגניות משמעותיות, שהעלו את הדירוג ומשכו תנועה רלוונטית.
התמודדות עם רגולציה ואתגרים ייחודיים
השוק הסיני הוא לא רק תחרותי אלא גם מפוקח ומסובך יותר מאשר במערב. כמה אתגרים ייחודיים שיש להכיר ולהתמודד איתם:
- רגולציה וצנזורה: האינטרנט בסין מפוקח ומצונזר בחומרה על ידי הממשלה. אתרים עם תוכן שנתפס כרגיש או בעייתי עלולים להיחסם או להיענש. יש להכיר את הקווים האדומים ולמשוך אותם בזהירות.
- מגבלות תוכן זר: ישנן הגבלות ודרישות רגולטוריות מסוימות על אחסון ופרסום תוכן זר בסין. הקפדה על התאמות הכרחיות, כמו אחסון אתרים על שרתים מקומיים בעלי רישיון.
- חסימת שירותים מערביים: שירותים רבים המשמשים לקידום אתרים בגוגל, כמו Google Analytics, Google Search Console ואפילו מערכת הפעלה כמו אנדרואיד, חסומים או מוגבלים בסין. נדרש להשתמש בכלים ופלטפורמות מקומיות חלופיות.
- שינויים תכופים באלגוריתם: באידו ידוע בשינויים והתאמות תכופים של אלגוריתם מנוע החיפוש שלו, לפעמים ללא הודעה מוקדמת. יש להתעדכן באופן קבוע ולהיות גמישים במספיק כדי להסתגל.
לדוגמה, אתר הנדל"ן AirBnB שילב טכנולוגיות מקומיות ברישום האתר שלו בסין ובאחסון נתונים על מנת לעמוד בכללי הרגולציה. הם גם יצרו גרסה ייעודית של האתר בשפה הסינית ונמנעו מכל תוכן שעלול להיחשב רגיש או שנוי במחלוקת. בנוסף, הם התאימו את האסטרטגיה שלהם באופן קבוע בעקבות עדכוני האלגוריתם של באידו ומגמות חדשות בשוק. באמצעות הקפדה על מסגרת הרגולציה ושמירה על רלוונטיות, הם הצליחו לשרוד ולשגשג בסביבה המורכבת של קידום אתרים אורגני בסין.
סיכום
קידום אתרים אורגני בסין באמצעות באידו הוא אתגר ייחודי המצריך הבנה עמוקה של דפוסי ההתנהגות והציפיות של צרכנים סינים, היכרות עם גישות האופטימיזציה הספציפיות לבאידו, אסטרטגיית בנייה קישורים מקומית מותאמת, והתמודדות עם אתגרי רגולציה ותפעול ייחודיים.
המשותף לכל החברות המצליחות לבסס נוכחות אורגנית בסין הוא המחויבות להתאמה מקומית עמוקה. זה לא מספיק לתרגם או להעתיק את הגישה המערבית - צריך ליצור תוכן, חווית משתמש ומערך קידום שנתפרו במיוחד לקהל הסיני והסביבה הדיגיטלית הסינית הייחודית.