מה האלגוריתם של גוגל חושב על איכות האתר שלכם
כל בעל אתר או משווק דיגיטלי חולם לדעת - איך גוגל מעריכה את איכות האתר שלי? איך אני יכול לשפר את הדירוג שלי בתוצאות החיפוש האורגניות? המציאות היא שאין תשובה חד משמעית לשאלות אלו, שכן האלגוריתם של גוגל הוא מנגנון מורכב ודינמי המשתנה כל הזמן. עם זאת, ע"י הבנת העקרונות המרכזיים של איכות אתר בעיני גוגל ויישומם בפועל, ניתן לשפר משמעותית את הסיכויים לקידום אתרים אורגני בגוגל ולהשגת המיקומים הנחשקים. במאמר זה נחשוף את הגורמים החשובים ביותר שהאלגוריתם בודק, ונספק דוגמאות ודרכי פעולה ליישום מוצלח.
רלוונטיות וערך עבור הגולש - בראש סדר העדיפויות של גוגל
נקודת המוצא להבנת הערכת האיכות של גוגל היא המטרה העיקרית שלה - לספק למשתמש את התוצאות הרלוונטיות והאיכותיות ביותר עבור שאילתת החיפוש שלו. לכן, הדבר הראשון שהאלגוריתם מנסה לקבוע הוא עד כמה התוכן באתר שלכם עונה בצורה הטובה ביותר על הצורך או השאלה של הגולש.
איך גוגל מעריכה רלוונטיות? על ידי ניתוח מורכב של מילות מפתח, נושאים וביטויים בעמוד שלכם, והשוואתם לשאילתות החיפוש הנפוצות של הגולשים. ככל שהתוכן שלכם מכיל יותר מונחים וצירופים העונים במדויק על הצרכים של המשתמשים, כך האתר שלכם ייתפס כרלוונטי יותר.
אבל רלוונטיות היא רק ההתחלה. גוגל רוצה גם לוודא שהתוכן לא רק מכיל את מילות המפתח הנכונות, אלא גם מספק ערך אמיתי ומקיף לגולש בהקשר לנושא המבוקש. לכן, בשנים האחרונות גוגל התחילה להתייחס יותר ויותר למדדים עקיפים כמו זמן שהייה בדף, שיעור הארועים החוזרים או מעורבות עם התוכן כאינדיקציה לאיכותו. אם המשתמשים שוהים זמן ממושך באתר, צורכים עוד פיסות תוכן וחוזרים לבקר בו שוב ושוב – זה אות לגוגל שהתוכן שלכם באמת מועיל ובעל ערך עבורם.
דוגמה מצוינת לתוכן שמספק ערך ייחודי וממוקד משתמש ניתן למצוא באתר "כל זכות", המציע מידע מקיף על זכויות, הטבות ושירותים המגיעים לאזרחי ישראל. תכני האתר כתובים בצורה נהירה ופשוטה, ומאורגנים לפי קטגוריות כמו זכויות עובדים, הורים, אזרחים ותיקים ועוד. כל עמוד מפרט בצורה מלאה את כל המידע הרלוונטי לנושא, ועונה למעשה על כל שאלה שעשויה להיות לגולש בהקשר זה. בזכות התוכן העשיר והממוקד, "כל זכות" מדורג במקומות הראשונים בגוגל עבור מאות שאילתות חיפוש הקשורות לזכויות אזרח בישראל.
E-E-A-T – המנטרה החדשה של הערכת איכות התוכן
בשנת 2022, גוגל עדכנה את הגדרת האיכות התוכנית שלה, והציגה מונח חדש: E-E-A-T, שהוא ראשי תיבות של Experience (ניסיון), Expertise (מומחיות), Authoritativeness (סמכותיות) ו-Trustworthiness (אמינות). בואו נבחן כל אחד מהמרכיבים האלה לעומק:
- Experience - גוגל מחפשת סימנים לכך שהתוכן באתר נכתב על ידי מישהו עם ניסיון מעשי ורלוונטי בתחום הנידון. ככל שניתן להציג יותר הוכחות לניסיון האמיתי והמוכח של הכותבים, כך האתר ייתפס כאיכותי יותר בעיני האלגוריתם.
- Expertise - מעבר לניסיון מעשי, גוגל גם רוצה לראות אינדיקציות למומחיות העמוקה של יוצרי התוכן בתחום עליו הם כותבים. סימנים למומחיות כוללים פרסומים אקדמיים, אזכורים מכובדים בתקשורת, תארים רלוונטיים ועוד.
- Authoritativeness - אתרים נתפסים כסמכותיים יותר כאשר הם זוכים להפניות רבות ממקורות אמינים ומוכרים בתחום. קישורים נכנסים מאתרי חדשות, אתרים ממשלתיים, אקדמיה או אתרי מותגים חזקים בתעשייה הם סימן לכך שהתוכן באתר הוא מהימן ובעל סמכות בתחומו.
- Trustworthiness - גוגל רוצה להציג בתוצאות החיפוש תוכן מאתרים ישרים ואתיים, שלא מנסים להטעות או לבלבל את הקוראים. קיום מדיניות פרטיות ברורה, ציון מקורות המידע, פרסום פרופילים מפורטים של הכותבים והימנעות משימוש בטקטיקות ספאם - כל אלו תורמים לאמינות האתר בעיני גוגל.
דוגמה נהדרת לאתר שעונה על כל קריטריוני ה-E-E-A-T היא ויקיפדיה. התוכן בוויקיפדיה נכתב ונערך ע"י עשרות אלפי מומחים בתחומם, שחולקים את הידע והניסיון שלהם ללא תמורה. כל מאמר מגובה במקורות מידע מהימנים כמו מחקרים אקדמיים או כתבות עיתונות. מעבר לכך, ויקיפדיה נהנית ממיליוני קישורים נכנסים ממגוון אדיר של אתרים, דבר המעיד על הסמכות העצומה שלה כמקור מידע. לבסוף, המדיניות של ויקיפדיה מחייבת דיוק, אובייקטיביות וגילוי נאות, כך שהאמינות שלה גבוהה במיוחד. לא פלא אפוא, שדפים מויקיפדיה מופיעים בעקביות במקומות הראשונים של תוצאות החיפוש האורגניות בגוגל.
חווית משתמש טכנית ואינטראקטיבית
מעבר לאיכות התוכן עצמו, גוגל מייחסת חשיבות רבה להיבטים הטכניים שתורמים לחווית המשתמש באתר. האלגוריתמים של גוגל בודקים בזמן אמת פרמטרים כמו מהירות טעינת העמודים, יכולת ההתאמה של העיצוב למסכים שונים (Responsive Design), מבנה האתר וניווט ברור ואינטואיטיבי. אתרים שנטענים לאט, לא נוחים לקריאה בסלולר או קשים למציאת התוכן הרצוי – צפויים לקבל ציון נמוך יותר באלגוריתם.
בנוסף, גוגל הולכת ומתמחה בזיהוי אלמנטים אינטראקטיביים באתר, שיוצרים מעורבות גבוהה יותר של הגולשים. ככל שהאתר מציע יותר אפשרויות למשתמש לבצע פעולות רלוונטיות – כמו לחפש באופן ממוקד, להגיב לתוכן, להירשם לדיוור או לבחור אישית את התצוגה – כך הוא ייתפס כאיכותי ומותאם יותר לצורכי המשתמשים.
חברת "אל על", לדוגמה, ביצעה לאחרונה שדרוג משמעותי לאתר האינטרנט שלה. האתר החדש מתאפיין בעיצוב נקי, מודרני וקל לניווט, שנטען במהירות גם בסלולר. החלק המרכזי באתר הוא מנוע חיפוש הטיסות האינטראקטיבי, המאפשר לגולש להזין את פרטי הטיסה הרצויים, לקבל תוצאות מדויקות ולבחור בקלות את הטיסות המתאימות לו. בזכות חווית המשתמש המשופרת והממוקדת במטרה, האתר של אל על מקבל ציונים גבוהים מגוגל, ונהנה מעלייה עקבית בתנועה אורגנית ובהמרות של הזמנת כרטיסי טיסה.
סיכום - דרכים להתאים את האתר לאלגוריתם של גוגל
לסיכום, אם ברצונכם לשפר את האופן בו גוגל תופסת ומדרגת את האתר שלכם, הנה כמה צעדים מעשיים שכדאי לנקוט:
- התמקדו ביצירת תוכן איכותי, מקורי ועשיר, העונה בצורה הטובה ביותר על הצרכים והשאלות של קהל היעד.
- הציגו את הידע, הניסיון והמומחיות שלכם ושל הכותבים באתר, ע"י ציון פרופילים מפורטים, תארים, פרסומים ועוד.
- השקיעו בבניית קישורים נכנסים ממקורות אמינים ומוכרים בתחום, כדי לבסס את הסמכות שלכם.
- הקפידו על אתיקה, שקיפות וגילוי נאות בכל הקשור לתוכן ולפעילות באתר, ליצירת אמון עם הגולשים ועם גוגל.
- בצעו בדיקות ושיפורים שוטפים לחווית המשתמש הטכנית, כולל מהירות טעינה, עיצוב רספונסיבי וניווט ידידותי.
- הטמיעו יסודות של אינטראקטיביות ומעורבות משתמשים בעמודים, כמו אפשרויות לחיפוש פנימי, בחירה אישית או שיתוף.
זכרו - קידום אתרים אורגני בגוגל הוא תהליך מתמשך, שדורש השקעה ועבודה מאומצת לאורך זמן. עם זאת, ע"י הבנת האופן שבו האלגוריתם עובד, והתאמה של האתר לסטנדרטים הגבוהים של גוגל בכל הקשור לאיכות, ניתן בהחלט להגיע להישגים נאים בדירוג האורגני.