האם סיגנלים חברתיים הם המפתח הסודי לקידום אתרים אורגני בגוגל?
עם התפשטות הרשתות החברתיות והפיכתן לזירה המרכזית שבה אנשים מבלים את זמנם ומשתפים תכנים, עולה השאלה - מה הקשר בין פעילות ברשתות לבין הצלחה בתוצאות החיפוש של גוגל? האם לייקים, שיתופים ותגובות בפייסבוק, אינסטגרם או טוויטר יכולים להשפיע על הדירוג של דפי האתר שלנו במנוע החיפוש? ובכן, התשובה המסורבלת היא - כן ולא. בעוד שגוגל מכחישה רשמית קשר ישיר בין סיגנלים חברתיים לאלגוריתם הדירוג שלה, יותר ויותר מחקרים ותצפיות שטח מצביעים על כך שהאינטראקציה ברשתות מהדהדת, ולו בעקיפין, על יכולת האתר להתברג לעמודים הראשונים. במאמר הזה ננסה לפענח את הקשר המסתורי בין שני העולמות, נציג את הגישות המרכזיות בנושא, ונתמקד בשאלה המעשית - כיצד מנצלים את הפלטפורמות הסוציאליות כדי לשפר את הביצועים בקידום אתרים אורגני בגוגל.
הבעיה: גוגל לא מודה בקשר הישיר
באופן רשמי, גוגל טוענת שסיגנלים חברתיים כמו לייקים, שיתופים, תגובות או עוקבים אינם מהווים גורם ישיר בקביעת הדירוגים בתוצאות החיפוש האורגניות. במילים אחרות, על פניו, העובדה שפוסט שפרסמתם זכה למאות לייקים באינסטגרם או שצברתם 10,000 עוקבים נאמנים בפייסבוק לא תשפיע ישירות על המיקום של דף הבית שלכם בגוגל.
יש לכך כמה סיבות לוגיות:
- ניתן בקלות יחסית "לעגל פינות" ולקנות לייקים ועוקבים מבוטים או ממקורות מפוקפקים. גוגל חוששת שהתבססות ישירה על סיגנלים שקל לזייף תוביל למניפולציות.
- גוגל לא יכולה בקלות לאסוף את כל המידע מחלק מהרשתות, בעיקר אלו המבוססות על הגדרות פרטיות מחמירות של המשתמשים כמו פייסבוק.
- לא ברור איך בדיוק למדוד "עוצמת אינטראקציה" - האם לייק שווה לשיתוף? האם תגובה ארוכה עדיפה על קצרה? קשה למצוא מדד אובייקטיבי שיתאים לכל הפלטפורמות.
אז למרות שכמות הפעילות החברתית לכאורה מצביעה על תוכן איכותי ורלוונטי יותר - בדיוק מה שהאלגוריתם של גוגל מנסה למצוא - נכון לעכשיו אין אישור רשמי לכך שזהו פקטור בעל משקל בנוסחת הדירוג.
פתרון ראשון: להכיר בהשפעות העקיפות
אז אם אין השפעה ישירה, למה בכל זאת מקדמי אתרים רבים מייחסים חשיבות אדירה לנוכחות ברשתות? ובכן, מתברר שיש לפחות כמה מנגנונים שבהם הצלחה סוציאלית יכולה בכל זאת "לדחוף" את הביצועים בתוצאות האורגניות:
א. נפח וגיוון התנועה - ככל שתוכן שמופץ ברשתות החברתיות זוכה ליותר חשיפה, תגובות ושיתופים, כך יותר גולשים ילחצו על הלינקים ויגיעו בסופו של דבר לאתר עצמו. זרם מבקרים גדול, מגוון ועקבי נחשב בעיני גוגל כאינדיקציה לאתר איכותי.
ב. זמן שהייה גבוה - מחקרים הראו שגולשים שמגיעים לדף אינטרנט מקישור ברשת חברתית נוטים להישאר זמן ארוך יותר ולצרוך יותר תוכן מאשר מבקרים "רגילים". דפוס כזה משפר את איכות הדף בעיני גוגל ומעלה את הסיכוי שידורג גבוה יותר.
ג. הפניות איכותיות - ככל שיותר אתרים איכותיים ורלוונטיים מקשרים לתוכן שלכם, כך גדל הסיכוי שגוגל תעריך את הדף כבעל ערך. כאשר התוכן שלכם הופך ויראלי ברשתות, הוא זוכה בהרבה יותר קישורים מגוונים.
ד. בולטות מותגית - Google מודה שהיא מתייחסת לאזכורי מותג חיוביים ברשת כסיגנל לאמינות ורלוונטיות. ככל שיותר משתמשים מדברים על המותג שלכם במדיה החברתית, במיוחד בהקשר חיובי, כך גוגל נוטה לתת יותר קרדיט לאתר כולו ולדפים הספציפיים שהוזכרו.
פתרון שני: אסטרטגיית תוכן שמטפחת אינטראקציה
כעת כשזיהינו את ההשפעה העקיפה של סיגנלים חברתיים, השאלה המתבקשת היא - איך מייצרים אותם? התשובה נעוצה בדבר אחד - תוכן נהדר שמזמין שיתוף ושיח:
- כותרות מעניינות - הקדישו זמן לניסוח כותרות שמעוררות סקרנות, יוצרות תחושת דחיפות ומזמינות קריאה. זה הפיתיון הראשוני שיגרום לגולשים לעצור, להקשיב ולשתף הלאה.
- פורמטים ויזואליים - הוכח ששילוב של תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקות ומדיה עשירה מגדיל משמעותית את רמת המעורבות והתגובות בפוסטים. חשבו חזותית!
- תוכן מעורר השראה - ספרו סיפורים, שתפו רגעים מרגשים, תנו עצות מועילות וטיפים שימושיים שיגרמו לאנשים לרצות להעביר את החוויה הלאה.
- נקודות מבט מקוריות - אל תפחדו להציג דעות לא שגרתיות, להעלות שאלות מאתגרות או ליזום דיונים מעוררי מחשבה על נושאים בוערים בתחום שלכם.
- הזמנה לאינטראקציה - קראו לגולשים לפעולה - להגיב לשאלה, להצביע בסקר, לשתף חוויה אישית או להעלות תוכן משלהם על נושא רלוונטי. בקשה ישירה ליצור קשר מגדילה סיכויי תגובה.
התוכן המשובח יהיה חסר ערך אם אף אחד לא ייחשף אליו, ולכן ההפצה האקטיבית שלו לקהלים הרלוונטיים ברשתות החברתיות היא הדלק שמניע את מנוע האינטראקציה וההשפעה. קידום אתרים אורגני בגוגל מתחיל בתוכן נהדר, אבל הוא קורם עור וגידים רק כאשר הופכים אותו לשיחה שגולשים רוצים להצטרף ולתרום לה.
פתרון שלישי: אופטימיזציה לרשתות החברתיות
נוסף על עצם השיתוף של תכנים באתרי המדיה החברתית, חשוב גם להתאים את האתר עצמו לפעילות אופטימלית בפלטפורמות אלו:
א. הטמעת כפתורי שיתוף - הצבת כפתורים של פייסבוק, טוויטר, פינטרסט וכו' בכל עמוד מגדילה את הסיכוי שמבקר יעביר את התוכן הלאה בקלות. מומלץ להציב אותם במקומות בולטים כמו בצמוד לכותרת או בסוף הפוסט.
ב. ציון תגים ותיוגים - שילוב תגיות מטא רלוונטיות בקוד ה-HTML (כמו Open Graph או Twitter Cards) מאפשר לרשתות החברתיות להציג את התוכן בצורה אופטימלית והמושכת ביותר כשמשתפים אותו.
ג. העלאת תמונות בגודל המתאים - התאימו את הממדים של התמונות הראשיות בכל פוסט כך שיופיעו בצורה הטובה ביותר בפיד הרשת הרלוונטית. גוגל אוהבת תמונות שמותאמות אישית ומרמזת על תוכן ערכי.
ד. שימוש בכתובות מותאמות - שקלו לשבץ את מילות המפתח העיקריות של כל פוסט ישירות ב-URL באופן שיהיה קריא וברור יותר כשמשתפים אותו חברתית, למשל "/our-top-10-hiking-trails" במקום "/category/outdoor/articles/12345".
על ידי יישום טיפים אלו, אתם הופכים את הדפים והתכנים באתר למותאמים יותר לשיתוף ולהפצה ויראלית ברשתות החברתיות, מה שמגדיל את ההשפעות החיוביות העקיפות על הדירוג האורגני בגוגל.
עם זאת, חשוב לציין שוב שאופטימיזציה לסיגנלים חברתיים לא צריכה להיות המטרה העיקרית או היחידה בקידום אתרים אורגני בגוגל. הם עדיין אינם מהווים תחליף לפרקטיקות מסורתיות כמו מחקר מילות מפתח, יצירת קישורים איכותיים, אופטימיזצית דפים וכו'. אבל שילוב נכון שלהם בתמהיל עשוי להוות יתרון תחרותי בעל ערך.
לסיכום - למרות היעדר אישור רשמי, יותר ויותר אנשי מקצוע מבינים היום את הקשר המשמעותי בין מומנטום סוציאלי לבין הצלחה בקידום אתרים אורגני בגוגל. גם אם הסיגנלים החברתיים לא משפיעים ישירות על האלגוריתם, הם בהחלט יכולים להוביל בעקיפין להתנהגויות של גולשים ושל אתרים מקשרים שכן משפיעות על הדירוג בטווח הארוך. בעולם שבו התוכן שזוכה לאהדה ברשתות נהפך לנושא השיחה - אי אפשר להרשות לעצמנו להתעלם ממנו בהקשר של קידום אתרים.
אז אם גם אתם רוצים לרתום את הכוח של סיגנלים חברתיים כדי לתדלק את הביצועים האורגניים שלכם בגוגל - הגיע הזמן ליצור אסטרטגיית תוכן מותאמת סושיאל.